Makelaarsdiensten betalen met Afterpay

fullService NO-CURE-NO PAY

Welkom bij Mijnwoningverkoop

  • Geen verborgen kosten
  • Wij werken Landelijk
  • Achteraf betalen met Afterpay
  • Vast tarief inclusief!
  • FullService
  • Maak kennis met onze NVM Register Makelaars
  • Direct gekoppeld aan locale makelaar(s) / Taxateurs
  • Kostenloos waardebepaling van uw woning
  • Gratis Funda advertentie
  • Gratis professionele fotografie
  • Gratis plattegronden
  • 2 openhuis dagen georganiseerd door de Makelaar
  • Uitnodigen voor het Move acount
  • Onderhandelingen met potentiele kopers
  • Gratis handige digitale koopovereenkomst
Wat is de beste verkoopstrategie voor jou huis?

Bij het verkopen van je huis zijn twee factoren van groot belang: de snellheid van verkoop en de winst die dit je oplevert. Bepalend voor deze resultaten is de verkoopstrategie die je in overleg met je verkoopmakelaar kiest. Hieronder vergelijken we de voordelen en nadelen van 3 populaire verkoopstrategieën, die jij kunt gebruiken om het maximale uit de verkoop van je huis te halen.

1. Verkoop met een vraagprijs op basis van vrij bieden

Deze verkoopstrategie levert een onderhandelingsspel op waarbij de verkoper mikt op een bedrag zo dicht mogelijk bij de vraagprijs en de koper op een bedrag daar zo ver mogelijk onder. Na het openingsbod van de eerste bieder kunnen andere geïnteresseerden de woning nog steeds bekijken.

Zolang er nog geen voorlopig koopcontract is getekend, staat het de verkoopmakelaar vrij om te onderhandelen met bieders. De hoogte van het bod is hierbij belangrijker dan de volgorde waarin de biedingen binnenkomen.

Het voordeel van deze verkoopstrategie is dat potentiële kopers geen idee hebben welk minimale bod de verkoper meteen zou accepteren. Zeker met forse concurrentie brengen mensen hierdoor soms een hoger bod uit dan ze in eerste instantie van plan waren.

2. Verkoop op basis van een vanaf-prijs

Dit staat ook wel bekend als een verkoop per opbod. De verkoper hanteert hierbij geen vraagprijs, maar een vanaf-prijs waar de biedingen starten. Als deze prijs niet te hoog is, zal dit waarschijnlijk resulteren in grote interesse voor de woning en daarmee in veel bezichtigingen en biedingen.

Een vanaf-prijs zorgt voor veel onderlinge concurrentie onder geïnteresseerden en kan de verkoopprijs van een huis daarmee flink omhoog stuwen. Bij een aantrekkelijke vanaf-prijs zul je bovendien sneller biedingen ontvangen en de woning daarmee sneller kunnen verkopen.

Een nadeel is er echter ook: als interesse uitblijft, kun je achteraf niet meer met je prijs omhoog. Deze verkoopstrategie werkt daarom vaak het beste bij gewilde huizen in populaire of oververhitte regio’s. Je verkoopmakelaar kan je vertellen of deze voorwaarden op jouw woning van toepassing zijn.

3. Verkoop op basis van inschrijving

Een verkoop bij inschrijving geeft meerdere geïnteresseerden de mogelijkheid om het huis te bezichtigen. Al deze kijkers kunnen vervolgens voor het aangegeven sluitingstijdstip één bod uitbrengen met gesloten envelop. Hierna vinden geen onderhandelingen plaats, maar maakt de verkoopmakelaar na beoordelingen van de biedingen bekend of en aan wie het huis wordt gegund.

Het voordeel van deze verkoopstrategie is dat geïnteresseerden niet weten hoeveel de andere kijkers bieden. Mensen die het huis echt graag willen kopen, kunnen hierdoor soms een extreem hoog bod uitbrengen. Het nadeel is dat je als verkoper veel biedingen kunt ontvangen van mensen die hopen op een koopje. Een garantie voor succes biedt een verkoop bij inschrijving dus allerminst.

Welke verkoopstrategie moet ik nu kiezen?

De beste verkoopstrategie is afhankelijk van jouw wensen, woning en regio. Een ervaren lokale makelaar kent de huizenmarkt in jouw buurt als geen ander en weet hierdoor welke verkoopstrategieën het beste werken.